Telemarketing in een digitaal tijdperk

Telemarketing, zelf doen of beter uitbesteden?
27/02/2019
vacature de verkoop firma
Wij zijn op zoek naar collega’s
20/05/2019

Telemarketing in een digitaal tijdperk

telemarketing in een digitaal tijdperk

Veel mensen hebben een vooroordeel tegen telemarketing. Logisch: de meeste marketeers die u op een dag aan de lijn krijgt, zijn onbeleefd, opdringerig en onwetend.  Bovendien leven we in een tijdperk waarin iedereen vergroeid lijkt met zijn telefoon.

Digitale marketing lijkt dus veel eenvoudiger, goedkoper en effectiever. Maar is dat echt zo? Digitale marketing kan juist ontzettend veel geld kosten zonder zichtbaar effect.

Nadelen digitale marketing

  1. Iedereen doet het. Dit werkt prijsopdrijvend. Wanneer al uw concurrenten ook via Google Ads adverteren, wordt adverteren wel heel erg duur. Bent u bereid tien euro betalen, alleen maar voor een klik? Zo niet, dan komt uw advertentie op pagina acht. Niemand die uw advertentie ziet.
  2. Digitaal adverteren is alleen maar zenden. U komt nooit te weten waarom uw prospect niet doorklikt.
  3. Klanten worden blind voor online advertenties. Het brein moet selecteren: het is immers onmogelijk om alle informatie op te nemen.
  4. Uw nieuwsbrief wordt tegengehouden door spamfilters. Serviceproviders worden steeds strenger. Uw klant krijgt uw digitale bericht niet meer eens onder ogen.
  5. Risico op reputatieschade. Negatieve reacties op een verkeerd ontvangen advertentie of bericht zijn voor iedereen zichtbaar. Er kunnen vervelende discussies ontstaan die totaal uit de hand kunnen lopen.

Hoe en waarom telemarketing?

Het succes van telemarketing wordt door een drietal factoren bepaald: uw contactenlijst, de strategie en de marketeer. De voornaamste verschillen met digitale marketing zijn:

  1. een-op-een benadering
  2. individuele aanpak
  3. direct interactie
  4. opvangen van verkoopsignalen en andere klantinformatie
  5. (desgewenst) meteen conversie

De telemarketeer speelt een prominente rol in het proces. Het gaat immers niet alleen om een belletje: het telefonische verkoopgesprek moet zorgvuldig voorbereid worden. Natuurlijk heeft u zelf ideeën over een strategie. De Verkoopfirma is uw professionele sparringpartner. U weet wie uw marketeer is, en u kunt op elk moment met hem of haar overleggen voor briefing, voortgang en evaluatie.

Direct in gesprek met de beslisser

Een ervaren telemarketeer laat zich niet tegenhouden door een secretaresse.  Het is belangrijk om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Hierna volgt een gesprek op niveau.

De beste verkoopgesprekken lijken op coachingsgesprekken: het coachen van uw relatie in de juiste richting. U verkoopt immers een goede dienst of een prima product, waardoor het leven van uw klanten aangenamer wordt.

Onze ervaren, hoogopgeleide telemarketeers maken trouwe en tevreden klanten van uw relaties.

Meer weten? Bel meteen 010-750 3300 voor een goed gesprek op niveau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *